PAC1. Centre Lúdic Termal Magma

A) INTRODUCCIÓ (L’ESPAI)

L’espai escollit és el centre lúdic termal Magma, situat a Santa Coloma de Farners, Girona. L’espai gaudeix d’unes aigües termals-mineromedicinals, declarades d’utilitat pública el 1889, que brollen a 42º de forma natural a les deus del Balneari Termes Orion.

El Centre Lúdic Termal Magma proporciona als seus clients un espai ideal on relaxar-se amb aigües termals. El centre busca crear un espai d’alta qualitat, on la tecnologia i les aigües termals permeten gaudir una experiència sensorial única.

Entre el 2015 i el 2017 el centre va rebre una remodelació pressupostada en 2 milions d’euros, que pretenia incorporar una tecnologia d’última generació amb noves estructures, nous serveis i projeccions nocturnes de gran format.

El centre doncs es va renovar per gaudir-ne tant de dia com de nit, integrant l’interior de l’espai termal amb l’entorn natural de la zona, creant una atmosfera més harmònica i relaxant. La renovació va incloure la construcció d’un espai elevat o mirador que connecta la zona de bany amb l’exterior i la remodelació de les parets de l’espai, convertint el centre termal en un gegantí cinema amb una pantalla de 130 metres de llargada i 600 metres quadrats de superfície.

Aquestes noves instal·lacions se sumen i complementen a l’oferta existent al Magma, 870 metres quadrats d’aigües termals, repartits en un gran espai central, banc de bombolles, llits d’hidromassatge i una zona exterior amb una llacuna, cascades i doll d’aigua a pressió.

Per fer les obres s’han utilitzat materials recuperables i reutilitzables gairebé al 100 per cent. Hi predomina l’acer inoxidable i el vidre simulant la terra volcànica, la pedra, els tons grisos i negres que recorden l’origen de les aigües termals i el que fet que anteriorment aquestes aigües del balneari

B) DESCRIPCIÓ DEL SISTEMA DE SENYALÍSTICA

El sistema de senyalística emprat en el Centre lúdic termal Magma es basa en senyals funcionals on els colors utilitzats són els propis de la instal·lació (el blanc i el blau marí). Els senyals són bàsiques i indiquen a través de fletxes i text en la llengua local.

Totes els senyals de la recepció estan penjats al sostre o en llocs elevats, per facilitar-ne la visibilitat en dies de temporada alta, en els que la zona de recepció s’emplena i els elements a poca alçada queden amagats per els mateixos clients. A més de situar els senyals en punts elevats, aquestes estan distribuïdes en els llocs de pas i orientades a permetre una circulació rapida i àgil, des de la recepció fins a l’interior del centre.

En la zona de vestuaris aquesta senyalística s’adapta a la zona. Essent aquesta una zona més complexa basada en espais reduïts, els senyals deixen de ser elements únics i s’integren en el mobiliari. A l’unir, en aquest cas, les portes amb la senyalització, l’ús de les fletxes deixa de ser necessari i es val només amb l’element escrit.

Per últim, en l’interior, els senyals sí que es troben ancorades a terra, ja sigui perquè són elements més voluminosos, o perquè l’alçada del sostre no permet l’ús d’aquest.

Al llarg del trajecte des de la recepció fins a l’interior d’una de les piscines, trobem 2 tipus de senyals. Unes amb un aspecte més típic i habitual (senyals de recepció, tòtems d’informació,..) i algunes amb un aspecte més modern i minimalista, en què la composició es negativa (lletra blanca i fons de color).

C) REFLEXIÓ PERSONAL

El Centre termo lúdic Magma gaudeix d’un sistema de senyalística coherent i que compleix correctament amb la funció informativa i orientativa. Essent fàcil dirigir-se des de la recepció fins a l’interior del complex. Si mes no, el sistema de senyalització és molt típic i poc atractiu en relació amb el centre i la remodelació feta fa ara 3 anys. A més el sistema actual de senyalització dirigeix molt bé al client local, si més no, el client estranger no té elements per guiar-se en un idioma que pugui conèixer i entendre, i tampoc no pot distingir pictogrames que en recolzin el significat.

Així doncs, crec que seria necessària una remodelació del sistema de senyalística, intentant adaptar l’estètica d’aquest al de la resta del centre, optant per una visió més tecnològica, que transmeti qualitat i que acompanyi en l’experiència sensorial que ens ofereix el mateix centre. També optaria per una senyalística més gràfica en què els clients sense importar els seus coneixements lingüístics, es pugui orientar per dins del recinte.